Monday, September 20, 2010

PAKSI YANG DICABUT


Menbeleskan mata melihat anak anak muda Islam yang terkapai kapai mencari erti kemanisan Islam merupakan satu kekejaman ilmiah yang mendukacitakan .
Kesibukan golongan ilmuwan melumati fiqh dan meminggirkan tasawwuf menyebabkan hilangnya kemanisan iman dan islam yang amat istimewa , menjadikan seolah olah Islam sebuah agama yang berbicara tentang ahkam semata .

Lupakah ummat Islam yang Islam itu berpaksi dibawah tiga paksi besar , IMAN (TAUHID) , ISLAM(SYARIAT) dan IHSAN(TASAWWUF) sebagaimana yang warid didalam hadis riwayat sayyidna Umar R.A .

Ramai yang tahu zina itu haram tapi tak tahu berapa beratkah hukuman zina yang dijanjikan ALLAH..tahu haram berpeleseran tapi xtahu balasan yang di janji.....

Membina khauf(takut) kepada azab ALLAH merupakan terapi yang amat berkesan kepada hati manusia yang keras . Di dalam ayat quran sentiasa di iringi cerita dosa dengan janji janji balasan yang amat pedih , inilah yang dikatakan tasawwuf yang sekian hari dipinggirkan dari sanubari anak anak islam .
**khauf adalah tingkat permulaan dalam tasawwuf islam **

Melihat kebejatan sosial yang berlaku dikalangan ummat islam sudah setara dengan kuffar , adakah kerana si pelaku tidak tahu adanya halal haram...? tipu...
Mustahil ada manusia yang tidak tahu zina itu hukumnya haram...tetapi mengapa ia masih dilakukan ?
Jawapnya kerana sudah luput satu paksi atau tiang utama dalam hati hati ummat , melihat tasawwuf sebagai satu perkara yang hanya berlaku ketika ibadah , adalah satu bentuk pemikiran yang dibentuk oleh kuffar untuk menjatuhkan ummat islam .

Bagaimanakah penerapan tasawwuf berlaku ...Di dalam quran diceritakan satu persatu gambaran azab bagi si maksiat...bagaimana keadaan mereka ketika dipadang mahsyar diceritakan akan luruh kulit dan isi muka pendosa , malu kerana dibentang aibnya disana .
Diceritakan juga keadaan pelaku yang baik amalannya , bagaimana dimasukkan dalam syurga , diceritakan gambaran bidadari dengan ditil satu persatu .
Padahal boleh saja kalau ALLAH menyuruh itu dan ini tanpa cerita balasannya kerana dia raja dan kita ini hambanya , kita miliknya .

Gua teringat dulu ada seorang teman yang suka membawa perempuan pulang , suatu hari terserempak gua , gua cerita kat dia ada sepeasang penzina yang disambar petir dan mati ketika melakukan , kedua mayat tu tidak boleh dipisahkan dan ditanam bersama ,,,,, teman itu terdiam dan menyata hasratnya untuk hantar balik perempuan gendongannya.. aha,,itu contoh...

Cerita azab dan nikmat perlulah diulang ulang selalu , kerana perkara yang diulang akan melekat dihati...

Aha..lupa gua nak cerita ..maksud ihsan itu ''Menghambakan diri kepada ALLAH seolah kita melihatnya , jika kita tidak mampu(berfikir begitu) ketahuilah ALLAH sentiasa melihat kita .

***nok wat masuk dalil , mls nok naip arab..aha...sekodar tu jah la**

1 comment:

ai syazwani azizi said...

Salam. Kami golongan yg jauh dari fikrah islam kekadang dipandang sinis jek. They love Islam but they dont love the people who want to know Islam. Too bad, So Sad