Monday, November 8, 2010

KAFER..!! KAFER!!.....


Budaya apa yang berlagu , sungguh jelek iramanya , "kau kafer , kau yahudi , kau nasroni " liriknya pernah gua dengar ketika menjalani kitab faridatul faraid , kata guru "itulah kata kata yang menjatuhkan seseorg dalam lembah kekufuran " , didalam hati gua sering memikir , pasti kata kata itu sukar untuk dilafaz .
Terkulat kulat gua bila pertama kali dalam 24 tahun gua hidup di dunia ini dikata sebagai kafer bersama ketawa tekekeh kekeh . Turun dari perut ibu , gua diazan dan diiqomah ditelinga kiri dan kanan , garau dan lembut suara ibu dan ayah gua bercampur campur ketika mendodoikan ilmu ilmu tauhid dan syariah di selang selang dgn ilmu tasawuf di telinga gua , makan minum dan segala jenis kehidupan gua diajar mula dengan nama ALLAH tuhanku yang esa .
Segala kenangan itu seolah bertalu talu menyerang gegendang fikiran gua , manakan tidak... ketika sedang mengatur ngatur mencari peluang untuk menambah kekuatan ummat islam , ketika membayang berpusu pusu manusia menyambut seruan islam , tiba tiba gua di buang islam bersama ketawa mengejek , KEGILAAN apa yang berlaku..!!!

MENCARI PUNCA
Bersama ucapan syahadah yang diulang ulang , gua mencari punca kegilaan ini , NAH... begitu terkejut melihat pekata kata itu ialah mereka yang mengaku ahlussunnah , katanya berjuang mencari yang haqq , bersama kekagetan gua bersoal jawab dengannya .

"mengapa kau kata aku kafer " Gua

"kerana kau takut untuk kata kafer kepada Nik Aziz " si pejuang

"waah...aku memang tidak berani ,bukan takut pada beliau tetapi takut pada tuhanku " Gua

"lihat.. kau kafer.. kau membela mujassimah " si pejuang

"aku memegang manhaj azhari , tidak boleh gopoh dlm bab mengkafir " Gua

Ada seorang mencelah " sudah lah , usah berkelahi " katanya penuh lembut

"baik tuan " gua masih marah tapi malu

"jangan menyampuk..kau juga wahabi.. kau kafer " si pejuang

"eh org gila..apa kau tidak takut pada kata2 mu " Gua

"kau yang gila , kau kafer , kau membela Nik Aziz , dia mujassimah" si pejuang gila

"mujassimah itu ada dua , sorih dan tidak sorih , dan hukum padanya berbeza " Gua

"kau jahil..kau kafer,,, sambil membawa dalil** " pejuang atau pengkafer
**dalilnya seperti yang gua tulis didalam post menyucikan apa yg tidak layak **

"dalil dalil itu telah dibahas oleh ulama' mua'soroh dan mereka telahpun membuat fatwa " Gua

"tunjukkan kata2 ulama' " pejuang

"kejap...*membawa kata2 imam nawawi dan izz bin abd salam** " Gua

"ah...kau tidak boleh dipercayai , kerna kau musuh aku " pejuang

"bukalah kitab tuhfatul murid atau sughrotul sughro atau fatwa seikh ALI JUMAAH..(mufti mesir) insyaallah kau akan jumpa " Gua

"ah...kau kafer..kau lawn ijma' , kau perangai mcm yahudi " pejuang

"hati2 dgn kata kata mu " Gua

"kau kafer .." pejuang

Gua terus berlalu dengan hati yang sedih , sedih kerana beberapa sebab.. sdeh kerna kasihankan perjuangannya .. sdeh kerana dikata kafir...sdeh kerana akan bertambah pengikut pengikutnya .

MANHAJ AZHARI TENTANG MUJASSIMAH

1..
Mengatakan ALLAH bertempat atau beranggota seperti makhluk..hukumnya kufur secara ijma;
2... mengatakan ALLAH bertempat atau beranggota tetapi tidak deketahui bagaimana dan tidak sama dengan makhluk hukumnya berdosa pada kata katanya , kerana memberi kesamaran kepda org awam

Tambahan***
berkata Al Izz bin Abdussalam " ketahuilah org yang beri'tiqod allah di atas tidak kafir dan telah berkata Al imam AL Nawawi adalah bagi org awam..
dan telah menjelaskan ulama'2 bahawa tidak kafir mereka yang beri'tiqod allah di atas tetapi kafer jika beri'tiqod tuhan dibawah , kerana rendah dan hina .

Teringin nk tulis panjang lagi ...tapi rase malas pulak.. insyaallah nk sambung lagi...
sbb tgh marah..takut terikut nafsu ammaroh...hehe
wassalam...

No comments: