Tuesday, June 29, 2010

Jangan kecil hati


BISMILLAHIRROHMANIRROHIM.......

Puas gua memikir kata kata yang terbaik bagi menterjemahkan gelora jiwa gua yang seolah olah tidak akan surut andai tidak dilontar , kacaunya jiwa takut gelora ini akan menghentam dan memecahkan hati pejuang2 .
Benar gua bangga dan teruja melihat anggunnya akidah ahlsunnah yang kembali mekar setelah sekian lama dibiar layu dihati manusia . Wangiannya seolah olah sudah disedari dan mula meresap ke hati hati yang sudah lama dahagakan kebenaran .
Dari kerana itu gua melihat kabangkitan jiwa jiwa yang begitu bersemangat mempertahan dan menyerang musuh musuh ahlusunnah sehingga ada yang keterlaluan melontarkan panah kekufuran kepada sesipa sahaja yang disangka menyalahi akidah alusunnah .
ingin gua mengingatkan bahawa panah kekufuran itu ialah sejenis panah yang melantun kembali kalau salah sasarannya sebgaimana pesan junjungan من كفر المؤمنىن فهو كافر "barangsiapa yang mengkafirkan orang mu'min maka dia kafir" .
Tidak sesekali berniat untuk melemahkan semangat perjuangan jiwa jiwa yang bangkit ini , sekadar mengingat , kerana dikatakan perjuangan tanpa rasa kebimbangan adalah perjuangan yang berbangsa nafsu dan tipudaya setan .
otak gua mengatakan adalah terlebih baik kita mengatakan pegangan segini atau segitu kufur tanpa kita mengatakan si anu si anu itu kufur .
Melihat pada suatu hari ada seorang yang begitu bersemangat berbicara tentang kekufuran terhadap wahabi , ditanya padanya siapakah wahabi dan mengapa dia kufur , terdiam orang yang berbicara , barangkali memikirkan hujjah lalu kemudiannya meneruskan bicara , katanya wahabi itu si fulan bin si anu , dia kufur kerana mujassimah .
Kerut pada dahi si penanya itu gua bayangkan tentu berfikir benarkah si fulan itu wahabi padahal si fulan itu mengaku menolak wahabi , yang kedua dia tentu berfikir bagaimanakah yang dikatan mujassimah yang kufur itu . habis cerita

** Begitu berharap teguran gua ini tidak menguris hati pejuang pejuang , padahal tujuan kita adalah sama iaitu menyelamatkan ummat islam dari terjerumus kedalam lembah kekufuran secara sedar atau tidak .

** meraikan komen otak gua...pertama gua ingin menyatakan jangan jadi seperti orang buta yang mengamuk kerana mahu melintas jalan , kerana kebodohannya terserlah dan jalannya payah ditunjuk orang (jaga adab der , lu dah la mintak orang tunjuk jalan ) habis....
Pegangan imam2 mazhab feqoh tentang ayat mutasyabih.....
1. Di tanya imam Ahmad bin Hanbal tentang istiwa' maka katanya "istiwa' seperti dikhabarkan (quran) tidak seperti yang disangka manusia .
2. Di tanya kepada imam Syafie' maka berkata " aku beriman tanpa tashbih ( menyamakan dengan makhluk ) dan aku membenarkan tanpa membuat perumpamaan . rahimahullahataala .
3. Di tanya imam Abu Hanifah maka dijawapnya " barangsiapa yang berkata aku tidak tahu samaada Allah di langit atau di bumi maka jadi kafir , kerana mensabitkan tempat bagi Allah .
4.kata imam Malik " istiwa' seperti yang sedia maklum , bagaimana tidak deketahui , soal( bercakap) tentangnya bid'ah . WALLAHUA'LAM ....

Pasni gua da tanak layan komen2 yang berbangsa tidak sopan.....

No comments: