Thursday, April 30, 2009

demokratius ke demokratis?


gua sebenar nye bukan lah seorg yg boleh di gelar ahli dalam politik ataupun sistem kenegaraan,
tapi gua tergerak hati untuk menafsir kan demokratik menurut ape yg gua paham sekarang,tene tereng........
apakah demokrasi merupa kan jalan terbaik bg ummat islam dalam usaha meletakkan islam sebagai agama tertinggi, sedangkan demokrati itu merupakan satu formula kenegaraan yg sengaja di cipta oleh kuffar bg melemah kan sistem syura ummat isalam, gua jadi serba salah bila ada bijak pandai yang mengait kan demokrasi berparlimen(bp) merupakan satu cetusan idea atau pun satu furu' dari sistem syuro yang pernah di amal kan di zaman khulafah islamiah padahal menurut gua, dp merupakan satu pesongan yang amat jauh dari pada sistem islam yang agung itu, sistem syuro yg memerlukan ahli yang di pilih mengikut darjat ketaqwaan masakan sama dengan dp yang di pilih oleh majoriti manusia,

kenapa gua rasa sistem ini merupakan satu alat yang memati kan gerakan umat islam, kerana sejarah telah membuktikan islam tak pernah menang nisbah majoriti tetapi islam ialah pemenang kepada kualiti, apkah sebab nya terjadi perkara yang ajaib itu, ini kerana sesuatu prkara ynag di lakukan oleh islam tidak lah di ukur menurut serakah nya nafsu manusia, tatapi bersandar kan kerdhoan ALLAH ROBBUNNAS , terlalu jarang lah manusia ynag mahu melihat ke enakan nafsu terhalang oleh perkataan iman dan islam, manusia yng sanggup ini lah yang tnggi kualitas nya.

gua pernah mndengar satu kata2 sang bijak pandai ynag menjadi kebanggaan kepada gua dan yang se otak ngan gua,erm;)... beza antara dp dan syuro ialah nilai per orangan, dalam syuro nilai seorng taat tidak lah sama dengan si a'siy, adapom menurut dp nilai seorag wali atau pewaris nabi adalah sama dengan nilai si penjilat dosa, nilai nya satu undi serba satu,.......pikir bes gak bro
gua lihat inilah antara satu asbab kenape islam xpernah menang atau berkuasa sejak sistem dp ini di lahir kan sampai sekarang,....

nulis banyak malas gua nak caw dlu,
satu perkara yang gua xakan lupakan adalah nasihat dari bapak gua, perkara yang berlaku di sekeliling kita dalah suatu yang di takdir kan sejak azali, bukan lah menjadi tugasan kita untuk mengeluh atau bersedih, malah tugasan kita yang sebenar mencari lubang2 dari permasaalahan yang berlaku untuk mencari dan mnigkat kan ktaqwaan kpada robbuljalil, sebagai mana hujan yang turun di sekeliling kita bukan lah untuk di keluh kan malah di cari kan sesuatu yang menguntung kan di sebalik takdir....

okey r panjang lebar plak..
caw dlu, time kaseh yang bg komen.......

#ps..... (dp) demokrasi beparlimen.. gua tulis singkatan sebab malas nk nulis panjang2 perkataan yang xpenting nih ;)

No comments: