Sunday, April 5, 2009

pe mende la pendidikan tuh


tame skali gua nk ucap syukur kpd ALLAH n time kaseh banyak2 kat mak babak gua, waktu gua kecik, pas pade bole mmbace, diorg terus anta gua kat tahfiz, gtu gak abg2 gua, walau pom mase tu ramai org kate gua akn ktinggalan dr segi akedemik, tapi gua bangge beb, dpt knal hal2 ketuhanan awl2 agi, gua blaja falsafah, kate si plato, ilmu plg agung....ilmu tntg mnde wujud dan ape yg menyebab kan die wujud,(ma hiyal maujud wa ma hua maujudah) itu la yg d katakan ilmu falsafah agung or metafizik or ilmu d blakang tabiat, cube korg pk bro time org lain dok blaja permulaan mmbace n nulis, gua da dpt pluang blaja ilmu plg agung..mean ilmu mngenal siapa yg mengada kan mnde wujud.... bile gua da benti tahfiz gua masuk sekolah, mule2 gua ase tawaduk gile bro, org lain 6taun dok 3m, gua plak 3m pom gua xtaw...ase nk gelak pom ade.
tp sebulan da cukup beb nk same ngan diorg, korg pk la, dr drjh 1 smpai drjh 6, diorg cume blaja mnde yg same beb, bnyk mane mase d bazir kan, gua bkn nak kate g sekolah tu bazir, tp bro, gua tgk gua punye adek2 yg skulah dr kecik mane lekat kat umah, mak babak pom xdek mase nk tres diorg punye akai, da tu smayang bang pom terabor, drjh 6 bro, tgl agi semayang tu, pe pekdah nye blaja bnyk2 kalu lwn tuhan bro.... xberbaloi, gua nah r tnye adek2, ngape korg tingal smayang, xtakut dose ker, sel;ambe jer diorg jwb, kwn2 aku pom same umo ngan aku, tp ilek je diorg xsemayang, ngape plak aku srg je kne pakse smayng, gua ckp kat die org islam kalu xsemayang tnde nk masuk nerake, die bole jwb bro, kwn2 aku pom takut nerake, abg igt abg sorg jer ke takut nerake, (tp xdek r kasar gni, maksud die je, lbh krg gni) gua kecik ati , tp gua xsalah kan die beb, sbb budk2 ni die ckp ape yg die pk n die tgk,,, ilmu waqi' tu, hahahaha.
sori r pnjg skit cite gua, bkn ape bro, gua nk kongsi r skit kan, balik ke cite gua, masuk skolh mngah gua da setat jd imam kat msjid2 bile masuk bln pose... time tuh kwn2 baru nk blaja hukum mad badal... gua bukan nk kecil kan diorg, tp gua ase, kite patut balik kpd care asal pendidikan islam, kuat kan akidah, bg knl hukum2 taklif dlu, pas tu kejar r, akademik. sbb gua ase skolh rendah hnye ntuk bace ngan nulis jer, xtaw r kan, tu pndapat gua jek, cbe kite pakat usya, ulama'2 islam dlu cam imam syafie, al kindi, ibn farabi, diorg knl tuhan dlu bro, baru blaja mnde lain........ tgk la hasil nye.. org barat pom tabek ma
okey r , gua ase da pnjg gile da ni.... lain kali la plak...


korg bg r idea..nk bahas hal ape, kite pakat kongsi..
okey bro, wa caw dlu

No comments: