Tuesday, April 7, 2009

org agame baik ke?


ade org tanye gua ape kaitan agame2 dgn akhlak yg mulia
gua mo cuba2 syarah ckit, kalu xbtol sli bg pedoman bro, biase r
gua mmg suke nulis andespot hahahaha.. gua cube bro....
dalm falsafah
perbncangan yg plg mulie ape yg di kata kan
sesuatuatu d luar tabiat or metafizik
mengikut aplato
flsafah ialah
bahas ttg pkr yg wujud dan
kerana ape die wujud
n akhir bahas die
ialah tuhan yg agung
lalu d kata kan
agama ialah sumber kpd sume ilmu
kerana dgn agame kite bole knl tuhan
menjawap kpd persoaln ttg pkr yg wujud
mengikut socrate falasafah ialah pembaikan akhlak
maka stelah di kaji
akhlak juga b'punca dri rase knl pade tuhan
agama budha yg menekan kan soal nirvana
maenyaran kan pengikut die b'akhlak baik
semate ntuk bersatu dgn tuhan selpas mati, menyebab kan p'ikut die rela berkorban ntuk bersame tuhan

mengikut game isalam yg mulie plak
rasul2 yg d utus ALLAH mmbawa akidah mgesakan ALLAH n
ntuk menyempurnakan akhlak manusia
sperti mane nabi MUHAMMADA S.A.W. yg mngubah sikap bangse jahiliyah
kpd sikap yg terpuji,
lbh2 lg nabi sendiri memeliki akhlak yg paling mulia
dan setiap manusia yg berakhlak mulia akn mndapat ganjaran yg besar dcc ALLAH yg esa
dan bg org islam mereka mnjage batas perbuatan mereka
kerana mahu mndapat keredhoan dari tuhan rabbul izzati

mengikut sejarah pula
pemimmpin yg tidak br'pegang pada agama
pasti melakukan kekacauan yg besar kpd hidup manusia. krana xmempunyai matlamat yg yakin, dan xdek garisan dr yg mencipta pkr wujud.....
gtu gak dgn ilmu2 lain sprti psikologi
atau ilmu kejiwaan sosial dn yg sewaktu ngan die
sume nye berkait rapat dgn metafizik atau dgn name lain die falasafah ilahiah, atau gak fla agung

huh.. gua da ase mcm pensyarah bile ckp mcm ni
tp ni ntuk member kite yg tanye psl ni ari tuh

ok bro
semoge mmbantu
korang la plak chaw
asyik gua jer
hahahahaha

No comments: